Jeg elsker trygghet, tillit og trivsel…

Jeg elsker relasjonsledelse.

Resultater i arbeidslivet kommer ikke først av  systemer, kontroll og struktur – men av hvordan vi mennesker behandler hverandre og bygger tillit.

 

  1. Relasjoner før resultater

Gode resultater skapes gjennom gode relasjoner. Når mennesker føler seg sett, verdsatt og respektert, yter de bedre og samarbeider mer effektivt.

 

  1. Tillitsbasert ledelse

Ledere må ha tillit til medarbeiderne sine. Kontroll og detaljstyring svekker engasjementet, mens tillit gir frihet og ansvarsfølelse.

 

  1. Individuell oppmerksomhet

Hver medarbeider er unik. En god leder må forstå hva som motiverer den enkelte, og tilpasse oppfølgingen deretter.

 

  1. Relasjonskompetanse

Relasjonskompetanse – evnen til å bygge, utvikle og vedlikeholde gode relasjoner. Dette er en ferdighet som kan trenes og er avgjørende både i ledelse og i samarbeid.

 

  1. Menneskelige verdier i sentrum

Man må se  viktigheten av verdier som åpenhet, raushet, empati og respekt. Disse er ikke “myke tillegg”, men selve fundamentet for varige prestasjoner.

 

Mine erfaringer er at ledelse er relasjoner, og at det er i møtet mellom mennesker at både trivsel, utvikling og resultater skapes.

 

Trygghet, tillit og trivsel er grunnlaget for selvutvikling og utvikling sammen med andre mennesker.

 

Hva mener du er viktig for å skape gode relasjoner?